Matrjoshka's

 

Mijn naam is Matroschka ( Matrjosjka ) en ik kom uit Rusland . Men zegt dat ik oorspronkelijk uit Japan kom , en dat ik naar Rusland ben gebracht aan het einde van de 19e eeuw door de vrouw van de koopman Savva Mamontov . Volgens de Japanse verhalen was het echter een Russische monnik die mij naar Japan heeft gebracht . Maar welk verhaal er ook waar mag zijn , het idee van het Matrjoschka’s maken sprak de Russische ambachtslieden wel aan .

Een professionele artiest genaamd Sergei Malyutin maakte de eerste schetsen in ongeveer 1890 . Toen hij het eerste poppetje aan zijn vrienden liet zien zeiden deze : “Ooo wat lijkt ze op onze Matrjona, het buurmeisje”. Dit meisje werd ook heel vaak Matrjoschka genoemd . Vanaf dat moment heet ik nu dus ook Matrjoschka.

Aan het eind van de 19e eeuw was de naam Matrjona ( en daarvan afgeleid Matreshka, Matryoshka ) een van de meest populaire namen in Rusland . De naam komt van het Latijnse woord “ Matrona” welke moeder betekent of “gerespecteerde dame” of “moeder van de familie”. Daarom past deze naam heel goed bij het idee van in elkaar gestapelde poppetjes binnen één grote “moeder-pop”. Het plaatsen van de ene figuur in de andere wordt ook wel als symbool voor vruchtbaarheid en eeuwigheid gezien .

In pogingen om Matrjoschka’s te maken hadden mensen een hoop materiaal en tijd verspild, dat is ook geen wonder omdat tot voor kort een geheim was hoe je dit moest doen . Om mij te maken vergt het talent en vaardigheid, allereerst is het belangrijk om de juiste houtsoort te vinden; Linde is uiterst geschikt voor mij, wegens de zachtheid, maar er wordt ook berk of Els gebruikt. De bomen worden in de vroege lente gekapt en niet volledig ontdaan van hun bast om te beletten dat het hout barst terwijl het droogt . de stammen worden gestapeld en een aantal jaren in de lucht gedroogd. Het bewerken van het hout ( snijden ) moet op het juiste moment gebeuren, wanneer het hout niet te nat of te droog is. Alleen een expert kan dat moment bepalen. Elk stuk hout ondergaat minstens 15 verschillende bewerkingen.

De kleinste Matrjoschka, die niet uit elkaar kan gehaald worden, wordt doorgaans het eerst gemaakt. Een meester met veel ervaring meet niets op, maar vertrouwt volledig op zijn vakmanschap. Daarna gaat hij verder met het maken van een iets grotere Matrjoschka.

Het aantal van in elkaar passende Matrjoschka’s kan variëren van 2 tot 60. De grootste Matrjoschka kan net zo groot zijn als zijn maker. Als een Matrjoschka klaar is, wordt deze in een stijfselachtige lijm gedompeld, die elke oneffenheid opvult. Na de laatste droging kan het hout gladgeschuurd worden om daarna door de kunstschilder verder afgewerkt te worden. Nu krijgt de Matrjoshka zijn definitieve uiterlijk en stijl.

De kunst van het Matrjoshka’s maken breidde zich geleidelijk uit van de regio Moskou naar andre steden en dorpen. Elke locatie ontwikkelde zijn eigen stijl en decoratie.

Een kunstenaar genaamd Sikorski was één van de eerste kunstenaars wier Matrjoschka’s bij het grote publiek zeer populair werden. Een complete set van zijn hand kost nu ongeveer 3000 euro.

Tegenwoordig zijn Matrjoschka’s niet alleen maar vrouwelijke of mannelijke poppetjes maar ook thema’s zoals kerken, honden,katten,sprookjesfiguren en andere worden afgebeeld. Maar ook gepersonaliseerde Matrjoschka’s, waarop gezichten vertrekkende vanaf een foto afgebeeld worden, zijn mogelijk.